woensdag 21 maart 2012
Van water tot IT voorziening
Na een voorspoedige rit zijn wij, Karel en Willem, ROC Eindhoven, aangekomen in Papendal. De organisatie van zo een event is best een lastige en complexe klus. Als ik door m’n wimpertjes heen naar de organisatie van ontvangst en routing kijk stel ik vast dat de cvi organisatie die prima op orde heeft.
Alhoewel ik van plan was om de key-note mee te maken is het met zoveel in het leven; keuzes maken.
Ik heb gekozen om m’n presentatie samen met maatje Irma op locatie af te stemmen.
Overigens dat was een goed besluit. Van de 3 vga stekkers geeft er “gene ene” zicht op onze presentatie. De jongens van de it afdeling staan ter ondersteuning klaar en geven advies. Voordat ik daar wat mee kan doen weet een trotse geëmancipeerde vrouw te melden dat ze een juiste stekker in het juiste gat geplugd heeft. Kind kan de was doen.
Floormanager Tony van Kampen, docent en operationeel teamleider bij Rijn-IJssel komt belangstellend vragen of alles op orde is. Twee blije gezichten geven hem het antwoord. Water wordt binnengebracht. Camera’s worden in stelling gebracht. Na het invoeren van een wpa2 key voor m’n wifi is het begin van de ochtend prima. Momenteel zitten we aan de koffie. Het gesprek gaat samen met Tony over teamindelingen en niveaus van opleidingen. Hoe werkt dat bij jullie, zo gaat dat bij ons…
Kennisdeling op micro-niveau in een megasetting
Adjiedj Bakas
Bakas bespreekt een aantal megatrends waar het onderwijs mee te maken heeft. Onderwijs in stroomversnelling tijdens 'De grote stagnatie'. De wetmatigheid van de Kondratieff-golven zorgt ervoor dat we de huidige crisis ook weer te boven zullen komen door de technologische innovaties. Allerlei nieuwe sectoren zullen voor veel banen zorgen: energiesector, zorg. Never waste a good crisis. Trend 2: IT is straks overal, van e-commerce tot straatlantaarns. Apparaten worden door mensen zelf uit de 3-d printer gehaald. Voor onderwijs: e-leren is niet meer weg te denken. En alles draadloos. Maar in de administratieve beroepen zal werkgelegenheid teruglopen, Bakas waarschuwt de roc's er nu al voor. IT zal heel veel overnemen. Trend 3 Naar anders winkelen, werken en omgaan met eenzaamheid. Mensen worden ouder en blijven langer gezond. Technologie kan daarbij helpen.
Form a coalition of the willing om veranderingen voor elkaar te krijgen.
Keynote door Alex Peltekian
CvI 2012 is begonnen
De start
Binnenkomst is verrassend: gevechtsring met warmdraaiende leerlingen, daarom heen terrassetting van het meubilair. Het geeft een erg ongedwongen indruk, passend bij het karakter van een cvi-conferentie. Wi-fi ook in orde. Wel veel herrie: geroezemoes van conferentiegangers en een boven alles uit dreinende disco-beat. En iedereen heeft er duidelijk zin in!

Keynote van Adjiedj Bakas
- Het aantal ZZP-ers gaat groeien.
- Pensioen is verschrikkelijk! Mensen willen straks doorwerken, wellicht vanuit huis.
- 3D printen zorgt ervoor dat iedereen thuis een fabriekje heeft voor de productie van zijn eigen spulletjes. De bestemmingsplannen kunnen in de prullenbak.
- Papier komt terug!
- Outsourcen is te duur vanwege alle fouten, insourcing komt terug.
- Verdere automatisering leidt tot minder behoefte aan administratieve beroepen. Opleidingen daarin leiden op tot werkeloosheid. Administratief geneuzel gaat minder worden, contact met mensen juist meer!
- Er gaan ontzettend veel nieuwe beroepen ontstaan.
- Duits en Chinees als taal komt (terug) in het onderwijs. Anders lopen we teveel kansen mis.
Een gezonde geest, in een gezond lichaam
Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT wordt elke twee jaar georganiseerd door het Consortium voor Innovatie, onder meer in samenwerking met een gastcollege (dit keer ROC Rijn IJssel). De afgelopen twee keren heb ik zelf in de programmacommissie gezeten. Een erg leuke en leerzame ervaring. Deze conferentie mag met recht Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT genoemd worden:
- Er doen meer 1100 deelnemers, voornamelijk uit het middelbaar beroepsonderwijs, aan deel.
- De organisatie en sfeer zijn uniek. Dat is moeilijk in een blog post over te brengen. Mijn verwachtingen zijn in elk geval weer hooggespannen.
- Deze conferentie wordt verzorgd door en voor het onderwijs. Er worden onder meer altijd veel leerlingen betrokken bij de organisatie.
Van 11.40 tot 12.40 verzorg ik zelf een sessie over Docenten effectiever professionaliseren dankzij ICT (Papendal 4). Volgens mij kan professionalisering van docenten beter. In deze sessie verken ik met de aanwezigen hoe je met behulp van nieuwe technologie leren van docenten op een alternatieve manier vorm kunt geven. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is de combinatie van formeel en informeel leren, en het gebruik van diverse online leeractiviteiten. Ik zal hier later over bloggen. Houd overigens ook de conferentieblog in de gaten! Daar zullen diverse Edubloggers op publiceren. Gebeurt overigens nu al.
Zoals gezegd heeft één sessie mij nu al aan het denken gezet. Tijdens het globaal doornemen van het programma viel mij de verdiepingsconferentie "Clinics hardlopen en moutainbiken in de bossen op de Veluwe" op. Mijn eerste reactie was: dat riekt toch wel naar spijbelen. Je gaat immers naar een conferentie om te leren en te netwerken. Gisteren sprak ik hier met een collega over. En wij realiseerden ons dat wij meestal op de beste ideeën komen tijdens het ontwaken, sporten, douchen en (in zijn geval) bridgen.
Deze verdiepingssessie zou dan ook wel eens de meest leerzame sessie van editie 2012 van Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT kunnen worden.
dinsdag 20 maart 2012
Druk, druk, druk, maar morgen (en overmorgen) even niet!
Presentatie klaar en mijn eerste post geplaatst.
De door Irma Rabelink en mijzelf te verzorgen presentatie staat nog steeds in de steigers. Er dient nog aardig wat aan te gebeuren. Binnen dezelfde ruimte zijn Hans Steneker en Noud Heuvelmans druk in de weer om hun presentatie met draken en koppen vorm te geven. Het is net of we in de Efteling vertoeven maar dan anders. Tussen de bedrijven door telefoontjes vanuit de diverse scholen. Deze gaan indien mogelijk voor, dit is namelijk de reden van ons bestaan. Aan het einde van de dag is, tussen de bedrijven door, de presentatie op orde. Irma had haar deel al eerder aangeleverd. Fijn! In onze presentatie nemen wij ieder mee in de relatie onderwijs- en systeeminrichting, aanpak implementatie en bereikte resultaten op gebied van informatievoorziening in onderwijs. Wat do's en dont's zorgen voor een mooie afsluiter.
Vreemd nummer belt; blijk ik Willem Karssenberg himself aan de lijn te hebben over een tweetal Bloggeraccounts. Eentje voor mij en eentje voor collega Karel Werschkull. Willem Karssenberg zal zijn zaakjes goed geregeld hebben. Top Willem! Morgen zullen we zoals we afgesproken hebben er ene op vatten!
Ga mijn koffertje pakken! Seeya all….
voorbereidingen
maandag 19 maart 2012
Gastcollege Rijn IJssel
De verdiepingsconferentie
![]() |
Verdieping! |
Het zijn bijeenkomsten die 2,5 uur duren, waarin sprekers meer kunnen variëren in werkvormen (interactie) en waarin zij dus ook -de naam zegt het al- onderwerpen kunnen uitdiepen. De Vendors die gedurende de conferentie in de Sidneyzaal te vinden zijn verzorgen ook sessies in de Verdiepingsconferentie.
Het is de bedoeling dat deelnemers zich apart opgeven voor deze sessies.
Bij de registratiebalie van de conferentie kun je inschrijven voor de Verdiepingsessies.
Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.
De Verdiepingsconferentie is gratis!
De Verdiepingsconferentie start op donderdag 22 maart om 14.00uur.
zondag 18 maart 2012
Voorpret
Mijn eigen presentatie, die ik samen met mijn collega ga geven in de derde ronde, is al lang en breed voorbereid gelukkig, wat rust geeft. Ik kan me er enorm op verheugen om weer vele bekenden te spreken en krijg altijd heel veel energie van dé conferentie. Het is dan ook best bijzonder dat er zoveel mensen uit het mbo bij elkaar zijn die allemaal iets hebben met het verbeteren en vernieuwen van ons prachtige beroepsonderwijs. Nog 3 nachtjes slapen!
De voorbereidingen, nu komt ook hier het CVI gevoel los.
Nou kan dat natuurlijk ook zijn omdat ik de eer heb zelfs 3 keer van de partij te zijn en dus drukker ben met stressen of alles wel in orde is, dan met zoeken naar leuke presentaties.
Zoeken jullie zelf maar tussen de 250 presentaties naar titels en inhoud, link en beschrijving van de presentaties waaraan ik mag deelnemen. Als commercieel speel je altijd zonder morren de 2e viool, daar is de organisatie heel consequent in.
Zoals Jef hiervoor al zei, is ook het bloggen op de conferentie een prachtige uitdaging . Netjes als ik ben, zoek ik niet alleen naar presentaties waar we de usual suspects tegenkomen. Zit te denken of ik toch alles van een thema pak….het nieuwe werken, flexibel werken, Bring your own device.
Maar ja..ik heb nog een paar dagen.
Een ding scheelt, tijdens de eerste Keynote zullen er geen hele boeken doorgebladerd worden door diegenen die denken het nog even snel te kunnen doen.
Tip 1: bereid je thuis voor door je programma hier samen te stellen, want er moet nogal wat bewogen worden.
Dreigement 1: Als ik iemand zie die in een presentatie de filmpjes niet heeft meegenomen, de presentatie in de bewerkingsstand laat staan of een rinkelende telefoon hoor. Dat kost je een rondje!
Lente in het onderwijs! Laat many devices bloeien!
Op de vorige verdiepingsconferentie hielden we een Drempelloos-sessie waar we lieten zien hoe je met weinig inspanning web 2.0 activiteiten met je leerlingen kunt uitvoeren. Inmiddels zijn we twee jaar verder en ook de ontwikkeling van de technologie heeft niet stil gestaan. We leven in een tijd waarin mijn eigen roc nieuwbouw gaat realiseren die waarschijnlijk in 2015 in gebruik genomen gaat worden en waar gewoon nog computerlokalen gepland worden, maar ook in een tijd waarin meer dan 60% van de jongeren tussen 15-29 jaar een smartphone heeft. En dat aantal zal in 2015 flink gegroeid zijn.
Antwoorden
Er moet dus een antwoord komen op de vraag hoe we met leerlingen omgaan die een smartphone of vergelijkbaar apparaat hebben. Wordt het weer de bekende 'petjes-af-en-jassen-uit-reactie' of gaan we gebruik maken van een deel van de leerstijl van onze toekomstige leerlingen? In het programma zie ik dat er gelukkig meerdere presentaties zijn die zich met het onderwerp bezig gaan houden.
Bring any device
Tijdens de verdiepingsconferentie gaan we ervaren wat het betekent als je een club voor je hebt die allerlei veschillende apparaten bij zich heeft. Wat kan er nog wel? Wat kan er net niet meer? Tot welke chaos gaat het leiden? Maar ook: welke feniksen zullen er opstaan? Veel verschillende apparaten meenemen luidt het devies, dat maakt het experiment nog mooier.

Voorbereiden op een conferentie, hoe doe je dat?
Als je het druk hebt: dan doe je dat helemaal niet of op het laatste moment! En dan maakt het nog verschil of je als presentator gaat of gewoon als bezoeker.
Twee presentaties
Dit keer geef ik twee presentaties. De eerste (ronde 3, 15:40 in Papendal 11) is een presentatie samen met Jan Kees Meindersma van Kennisnet over de 'Beelden op Flexibel Onderwijs', het Kennisnetboekje waarin ik samen met een aantal andere auteurs verschillende aspecten van flexibel onderwijs in kaart heb gebracht. Dat wordt een open presentatie met bevindingen uit het boekje en een aantal stellingen.
De tweede presentatie (ronde 4, 17:00 in CIOS 2.10) gaat over het flexibiliseren bij het Hoornbeeck College. Samen met Jan Pleizier van het Hoornbeeck College en David Dekker van Educus hebben we het verhaal al eerder over het voetlicht gebracht. Nu een en ander bij het Hoornbeeck live is gegaan willen we het in de praktijk laten zien. Dat wordt nog spannend, morgen wordt een kopie van de productieomgeving gemaakt waarin woensdag laten zien hoe enkele fictieve studenten en loopbaanbegeleiders het keuzetraject doormaken.
Als er uit dat project iets duidelijk is geworden dan is het wel dat een onderwijscatalogus veel mogelijk maakt maar tegelijkertijd een moeilijk grijpbaar concept is.
Bloggen
Al een paar jaar op rij ben ik één van de conferentiebloggers. Dat is ontzettend leuk om te doen maar schept ook verplichtingen. Veel presentatie bezoeken en tussendoor dingen uitwerken. Daar staat tegenover dat ik ook bij een presentatie binnen mag die eigenlijk al vol zit. En verder een eigen 'blog-o-sphere', een ruimte waar we ons als blogger even kunnen onttrekken aan de hectiek van de conferentie om in alle rust te 'werken'.
En verder...
Een conferentie als dit is altijd erg leuk om te doen,al is het maar omdat je weer eens kunt bijpraten met een hele hoop mensen. Wat dat betreft is mijn balboekje alweer aardig gevuld! En verder laat ik me verrassen, zelfs met waar ik slaap woensdagnacht. Ik kan me niet meer herinneren of ik nu een hotel hebt geboekt of niet. Een dezer dagen eens opzoeken of ik dat wel gedaan heb...
vrijdag 16 maart 2012
Papendalbloggers
Daarmee zal deze site de komende tijd gevuld worden met allerlei berichten vanuit verschillende invalshoeken. Ik wil de bloggers op voorhand alvast bedanken voor hun werk en hoop natuurlijk dat hun berichten goed gelezen worden en bijdragen aan een goed beeld van Dé Conferentie.
Bloggers hebben natuurlijk een streepje voor. Vandaar dichtbij de ingang op Papendal een exclusieve plek voor hen met snelle internetverbinding waar ze "in alle rust" hun werk kunnen doen...
Keuzestress
Onderscheiden met kwaliteit? Waarom zouden we?
(dag 1, 15:40-16:40, CIOS 2.08)
We hebben 20 casussen gekozen om het begrip kwaliteit te illustreren, maar elk item is van diverse kanten te benaderen. Welke benadering kies je om binnen twee minuten het publiek zóveel te vertellen dat ze een redelijk overwogen keus kunnen maken? Keuzestress dus bij medepresentator E. en mijzelf.
Opvallend is ook dat van ons oorspronkelijke idee voor de presentatie niet veel meer over is, na vele uren wikken en wegen is er langzaam een ander concept gegroeid. Blijkbaar werkt dat zo en blijkbaar hebben in ieder geval wij die incubatietijd nodig. Enfin, het spelelement is verzekerd, de actieve deelname van de bezoekers ook en illegaal gokken op hoe de balletjes gaan rollen is toegestaan zolang wij het maar niet zien.
woensdag 14 maart 2012
Avondprogramma in Papendal

Papendal 4 + 5
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Theatergroep aan Z met de voorstelling "Geen Gezicht"
De voorstelling is geschreven vanuit interviews en naar aanleding van het boek ‘Mijn geloof en mijn geluk’.
Deze interviews zijn gehouden met *hlb en hetero jongeren en docenten van het MBO met verschillende culturele en religieuze achtergronden. In de voorstelling wordt aandacht besteed aan de verschillende situaties die voor MBO studenten herkenbaar zijn op school, in de beroepspraktijk en thuis.
Als je met mensen praat, leer je ze kennen
Als je niet met ze praat, leer je ze niet kennen
En wat je niet kent, boezemt je angst in
En wat je vreest, vernietig je
Zaal 8 + 9 Papendal
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
IT-Workz

Zaal 6 + 7 Papendal
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Theatersport
De grondlegger van theatersport is de Canadese dramadocent Keith Johnstone. Hij ontdekte dat zijn studenten ongeloofwaardig overkwamen op het podium door gebrek aan zelfvertrouwen. Hij liet ze improvisatieoefeningen doen, waardoor ze leerden om ongekunsteld zichzelf te zijn op het podium. Hieruit ontstond theatersport. Improviseren is populair. Wie herinnert zich niet de mateloos populaire Lama’s van BNN? En ook televisieprogramma’s zoals ‘De Vloer Op’ van Human en ‘Gelukkig, je bent er’ van RTL kunnen rekenen op hoge kijkcijfers. Het sportelement in theatersport komt op deze conferentie naar voren.
Zaal 2 + 3 Papendal
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Schaatsen

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Beachvolleyballer Bram Ronnes

zaal 14 Papendal
dinsdag 13 maart 2012
Eén van de 250 workshops op #cviov

Heb jij deze workshop Van ICT beheer naar Ketendenken van Leeuwenborgh Opleidingen al in jouw persoonlijke programma voor Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT opgenomen?
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor andere workshops, het programma biedt met 250 workshops genoeg mogelijkheden!
Maak je eigen programma in de matrix met jouw voorkeuren. Behalve voor de Verdiepingssessies is het vrije inloop (vol=vol) dus kijk ook naar alternatieven.
Zowel in Congrescentrum Papendal als in het onderwijsgebouw van Rijn IJssel op Papendal zindert het volgende week van de mbo workshops. Er is natuurlijk ook voldoende ruimte om te netwerken, zoals je tijdens een CvI Conferentie gewend bent.