donderdag 22 maart 2012

Mobile learning en 3D printen

Meia Wippoo en Jelmer de Maat van Creative Learning Lab doen onderzoek naar en ontwikkeling van innovatief onderwijs met creatieve technologie. Zij laten 2 dingen zien: "7scenes" en 3D printen.

7scenes
Ik zie het als een soort kruising tussen locatie-gebaseerd samen leren, gps-tracking, geo-caching en gaming. Het werkt alsvolgt:

  • Je maakt een game aan door op locaties prikkers te plaatsen. Van een prikker zeg je wat daar moet gebeuren: een vraag beantwoorden, iets opzoeken of een foto maken etc. 
  • Een leerling loopt rond (voorlopig alleen met iOS app) en ziet waar hij zich bevindt en de volgende prikker is.
  • Aangekomen bij de juiste locatie voert de leerling de opdracht uit en verdient zo punten. Hij kan ook zien waar de anderen zijn. 
  • Als begeleider kun je zien waar iedereen is (geweest). Ook zie je de scores en ingeleverde opdrachten.
Het zo beschrijven doet niet helemaal recht aan de mogelijkheden. We liepen tijdens de workshop buiten en het is gewoon ontzettend leuk om te doen.

3D printen
Jelmer liet de Ultimaker zien. Een open-source-zelf-te-bouwen 3D printer. In deze opstelling gekoppeld aan de Kinect. De Kinect scant een voorwerp en maakt er een 3D object van. Deze is op te slaan en te sturen naar de 3D printer. De resolutie is nog wat laag (detaillering tot ongeveer 0,1 mm oftewel 250 dpi), maar ik vind het resultaat toch verbluffend. 
Maar een filmpje zegt natuurlijk meer. Hieronder een voorbeeld van wat de 3D printer kan, zonder kinect dan.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen