Het Koning Willem 1 College beschreef vanochtend in de eerste ronde hoe zij de weg richting de verplichte examinering van taal en rekenen hebben vormgegeven. Eerst werd het algemene, bekende, kader geschetst en daarna werd ingezoomd op de uitwerking daarvan binnen de school. Een structuur met een klankbordgroep, projectgroepen Nederlands en rekenen en taal- en rekencoaches op de afdelingen moet ervoor zorgen dat straks alle cursisten klaar zijn voor de examens. Een inrichting zoals die in ieder geval op ons ROC ook grotendeels wordt aangehouden.
Door middel van stellingen werd nog in kleine groepjes gediscussieerd en daarbij werd wel duidelijk dat iedereen het erover eens is dat een duidelijke organisatie nodig is, dat je daar vooral ook de mensen van de ondersteunende diensten bij moet betrekken en dat de professionalisering van je docenten voorop staat. Daarvoor zijn competentieprofielen opgesteld om vast te stellen wat iemand al kan en waar hij/zij nog aan zou kunnen/moeten werken.
Het verhaal was herkenbaar in veel opzichten en had op mij het effect dat ik dacht dat we het bij ons ROC al best goed geregeld hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten