In ronde 2 bezocht ik een sessie van het Drenthe College die vertelden over hun registratie van zorgcursisten in Magister. Aangezien wij daar ook mee bezig zijn wilde ik graag zien wat ze hadden bedacht als oplossing.
Bij het Drenthe College wordt onderscheid gemaakt tussen een begeleidingsdossier en een zorgdossier. In het begeleidingsdossier wordt alleen vastgelegd hoe het met de voortgang van de cursist in de opleiding gaat. Zo kan een docent via standaard formulieren, of een notitie tijdens het registreren van de aanwezigheid een item aan het dossier (logboek in Magister) toevoegen. Daarvoor kan in het logboek worden aangegeven wie dit mogen inzien. In het zorgdossier worden ook zaken als de thuissituatie, beperkingen of andere specifieke zaken die niet met de begeleiding van dag tot dag te maken hebben vastgelegd. Alleen een SLB-er heeft toegang tot beide dossiers van een cursist. Voor het zorgdossier werd gebruik gemaakt van de "kenmerken" in Magister, waar je aan de standaardlijst ook nog eigen zaken kunt toevoegen. In het kwadrant binnen het LVS worden deze dan zichtbaar, maar alleen voor diegenen die daartoe recht hebben.
Aardig was nog om te zien dat er via de kolomkiezer in Magister allerlei gegevens konden worden opgevraagd die voorheen niet inzichtelijk waren, zoals bijvoorbeeld het aantal dyslexie verklaringen op je school of het aantal cursisten met een handelingsplan. Dit staat of valt natuurlijk wel met een heldere structuur van je zorgverlening binnen de school en de discipline van mensen die deze gegevens moeten invoeren.
Helaas liet de techniek het even afweten, maar al met al kregen we een goede indruk van wat er op dit gebied bij het Drenthe College al bereikt is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten