donderdag 22 maart 2012

ICT bekwaamheid van leraren, Kennisnet

Maartje de Reus van Kennisnet leidde een workshop over de ict bekwaamheidseisen voor docenten waarvoor Kennisnet begin dit jaar een discussienota publiceerde (zie de speciale site hiervoor).

Allereerst werd het kader geschetst, van de veranderende maatschappij en de uitkomsten van de Vier in Balans monitor van 2011. Bij Kennisnet is de opdracht gekomen voor de ontwikkeling van een generieke set van ict-bekwaamheidseisen voor leraren wat ook een kader voor HR-beleid en eindtermen van de lerarenopleidingen moet vormen. Daarbij proberen ze nauw aan te sluiten bij de algemene bekwaamheidseisen van de Onderwijscoöperatie.

Er is uitgegaan van 3 niveaus van bekwaamheid: basis, beroepsspecifiek en professioneel. De eerste set vaardigheden worden met name vermeld in de Kennisbasis ICT van het ADEF en Kennisnet focust nu met name op de beroepsspecifieke vaardigheden die ze hebben uitgewerkt in drie kerntaken, waarin kennis, vaardigheden en houding worden gecombineerd.
1. didactisch handelen
2. werken in de schoolcontext
3. professionalisering (eigen ontwikkeling met ict)

Er wordt gedacht vanuit de meerwaarde, dus "de leraar vergroot de schrijfvaardigheid van de cursisten door middel van mindmapping" en niet "de leraar gebruikt mindmapping om de schrijfvaardigheid te vergroten".

Men is nu druk bezig om draagvlak hiervoor te creëren, bijvoorbeeld op bestuurlijk niveau of bij de mbo-raad. In september moet er een definitieve set van eisen zijn.

In kleine groepjes werden we aan het werk gezet om voorbeelden te verzinnen van de meerwaarde van ict in het onderwijs, waarbij we vooral de leeropbrengst moesten benoemen. Geeltjes plakken dus. Kennisnet gaat het allemaal verwerken.

De sessie gaf een aardig overzicht van de stand van zaken, maar omdat het allemaal nog volop in ontwikkeling is, is nog niet helemaal duidelijk wat er in september uiteindelijk op tafel zal liggen. Waardevol is in ieder geval dat er sprekende en praktische voorbeelden in komen waardoor iedereen hopelijk ideeën opdoet voor de eigen lessen. Als laatste werd een videofragment getoond wat als een van die voorbeelden zal gaan dienen.


1 opmerking:

  1. Wat ik wel jammer vond is dat na de meting van aanwezigen er nog van uit gegaan werd dat 4 in balans niet bekend was. Ook vind ik het lastig dat er altijd gevraagd wordt om input te leveren wat krijg ik ervoor terug? Dan als laatste, kritiekloos aansluiten en verwijzen naar het lerarenregister dat her en der nogal ter discussie staat, jammer. Zou heel graag zien dat de uitgewerkte kerntaken eerder beschikbaar zijn. Waarom wachten tot september en uitbreiden met video's?

    BeantwoordenVerwijderen