donderdag 22 maart 2012

iPad kan werkdruk docenten verminderen #cviov

Docenten hebben moeite om te gaan met de technologie van iPads, maar ervaren tevens dat dit device de werkdruk kan verminderen en de productiviteit vergroten. Het grote gebruikersgemak onderscheidt dit apparaat van technologieën waar je op zich hetzelfde mee kunt.m Dat zijn enkele conclusies uit een pilot bij het ROC van Twente.

Antoinette Engbers en Petra Stapelberg hebben bij pedagogisch werk van ROC van Twente een pilot met de iPad voor docenten uitgevoerd. Tijdens deze workshop hebben zij de geleerde lessen gedeeld en laten zien wat zij ermee in de praktijk hebben gedaan. Zie ook: http://aaipad2.blogspot.com/

Een belangrijke doelstelling was het vergemakkelijken van het werk en het verhogen van de professionaliteit. Ze hebben een aantal voorwaarden gesteld aan de pilot. Zo moest het hele team mee doen, en verplicht aanwezig zijn bij voorbereidende activiteiten. Ook moest men een elektronische agenda bijhouden en papierloos vergaderen. In feite ging het er dus niet om de iPad didactisch in te zetten. De teamleden bestonden uit digibeten en 'digi-atleten'.

Docenten bleken het in het begin toch lastig te vinden om wachtwoorden bij Apple, Google en Dropbox te onthouden. Daarnaast bleek de beslotenheid van de ICT-omgeving van het ROC maar moeilijk te matchen met het open karakter van de iPad. Verder bleek dat docenten niet graag via een weblog te publiceren (terwijl dat vooraf als voorwaarde was gesteld). Een aanzienlijke groep docenten bleek moeite te hebben met het omgaan van iPads en applicaties, maar bleek ook niet snel bereid om hulp van experts daarbij in te roepen (wel aan elkaar). Zij zijn bang om fouten te maken.

De elektronische agenda bleek massaal gebruikt te worden, hoewel 30% van de docenten er ook nog voor de zekerheid een papieren agenda op na hield. Alle docenten gaven aan dat de iPad hun tijd opleverde (dus de werkdruk verminderde) hen productiever maakte. De iPad draagt er ook toe bij dat docenten e-mail effectiever gebruiken.

In de les wordt vooral de camera gebruikt, bijvoorbeeld voor het opnemen van gesprekken. Verder mailen docenten veel met lerenden, en maken ze er aantekeningen mee. Populaire apps (door 70% van de docenten gebruikt) waren Quickoffice HD, Notebooks en River of News (RSS feed reader). Keynote, Teacherpal, Notability en de camera werden door ongeveer 20% gebruikt. Je kunt docenten overigens beter zelf apps laten kiezen op basis van de activiteiten die ze willen gebruiken. 53% van de docenten deelt Dropbox-mappen met collega's. Papierloos vergaderen is ook een succes geworden. Verhoog dan wel het gebruik van de multifunctionals.

Petra liet vervolgens zien hoe zij de camera van de iPad gebruikt om gedrag tijdens samenwerkingsopdrachten bij sport op te nemen en na te bespreken. Zij toonde ook hoe zij via Quickoffice en Dropbox beoordelingsformulieren gebruikt en via mail distribueert. Het ROC van Twente heeft ook een roosterapp gemaakt (door een leerling). Via de Presto-app registreert zij de aanwezigheid. Via een aparte website ontsluit zij ook lesmateriaal. Zij gebruikt daarvoor niet de elektronische leeromgeving Netschool van het ROC omdat deze nog niet via de iPad gebruikt kan worden. De website onderhoudt zij via een gewone computer omdat dat oo een iPad lastiger gaan. Notability wordt o.a. gebruikt om de uitspraak van Engels op te nemen. Petra laat haar iPad ook door leerlingen gebruiken. "Maken leerlingen daar geen misbruik van door bijvoorbeeld mails uit jouw naam te sturen?", vroeg iemand uit de zaal. "Nee", stelde Petra. Leerlingen maken daar geen misbruik van als je hen vertrouwen geeft.

Volgens Antoinette is de iPad geen volwaardige vervanging van een laptop/desktop. Hun expertise op het gebied van ICT is ook vergroot, en ze volgen via RSS relevante internetbronnen. De inzet in het onderwijs is bij ROC van Twente is vooralsnog beperkt. Daar is ook relatief weinig aandacht aan besteed. De iPad bevordert wel papierloos werken en het samenwerken.

De toepassingen die Petra liet zien, zijn in feite ook met andere technologieën uit te voeren. De iPad onderscheidt zich echter door het grote gebruikersgemak.

 

2 opmerkingen:

  1. Dag Wilfred,
    In de 6e alinea geef je aan dat het gebruik van de multifunctionals verhoogd zou moeten worden. Dit is niet helemaal wat ik bedoelde. Om het printen buiten vergaderingen en overleggen ook te verminderen moet er meer gebeuren dan alleen de iPad. Het zou al veel helpen als er niet op de werkvloer, om de 20 meter een Multifunctional zou staan. Dus minder multifunctionals, meer gebruik maken van de ELO en documenten samen delen (op dit moment met Dropbox) en in de toekomst met Sharepoint.

    BeantwoordenVerwijderen